Unikátní výstava odhaluje historické velocipedy v Ostravě

0

Klub českých velocipedistů, historické modely kol, draisiny, Národní zemědělské muzeum Ostrava, vývoj kola, blog, region24, aliado


Ve Hrabové se konala unikátní výstava kola, organizovaná Klubem českých velocipedistů. Prezentovány byly historické modely včetně prvotní draisiny, vysokých kol a tzv. bezpečňáků. Radim Heinich představoval historii a vývoj kola, včetně rizik spojených s jízdou na starých modelech.

Ve Hrabové proběhla unikátní výstava kol, která byla uspořádána Klubem českých velocipedistů. Mezi členy klubu patří i Radim Heinich z Vratimova, který návštěvníkům představil historii kol od jeho počátků.

Na výstavě mohli návštěvníci sledovat celý vývoj kola, počínaje jeho předchůdcem - draisinou, která své jméno dostala po svém vynálezci Karlu von Draisovi. Jak Heinich vysvětlil, draisina byla v podstatě vyrobena celá ze dřeva.

První významnou změnou v historii bicyklu byla objevení vysokých kol kolem roku 1870. Heinich poznamenal, že kolo bylo zvětšováno, abychom zvýšili rychlost jízdy, protože ještě nebyly vynalezeny řetězové převody.

V letech 1870 až 1890 se vysoká kola vyráběla v hojném počtu, a tak dostala označení obyčejná kola, v anglickém jazyce „ordinary bikes“. Ironickými názvy jako „boneshaker“ (kostitřas), nebo „widowmaker“ (výrobce vdov) však dokazovaly nebezpečí, které bylo spojeno s jejich jízdou. Spadnutí z tohoto kola mohlo skončit zlomenou čelistí či prasklou lebkou, a v některých případech dokonce i smrtí, jak uvádí Heinich.

Bezpečnější variantou se staly tzv. bezpečnáky, což byla nová generace kol, jejichž podoba se více blížila dnešnímu kolu. Heinich podotkl, že přechod z vysokých kol na bezpečnáky nebyl rychlý. Ještě kolem roku 1900 byly vysoká kola stále považována za rychlejší a spolehlivější, protože k jejich fungování nebylo potřeba mazat řetěz.

Heinich je hrdým majitelem několika vysokých kol. Jedno z nich získal ve špatném stavu a sám jej renovoval. Toto kolo bylo vyrobeno mezi lety 1884 až 1886 a jmenuje se Bavaria. Přišel o ně při těžké nehodě, která vedla k tomu, že bylo odloženo a zůstalo skryto na půdě.

Výstava, která nabídla pohled do rané éry české cyklistiky, byla připravována v prostorách Národního zemědělského muzea Ostrava v Dolních Vítkovicích. Šlo o společný projekt Českého muzea stříbra a restaurátora Roberta Honse, který byl realizovaný ve spolupráci s Klubem českých velocipedistů v Hrabové. Výstava byla otevřena do 10. června.



Související

Komentáře

Máte názor? Komentujte článek...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář