Tento krok navazuje na změny, které povedou k urychlení výstavby dopravní infrastruktury, jako jsou dvě novely zákona o liniových stavbách či úprava stavebního zákona.
Transformace na státní podnik umožní řešit nevýhody stávající právní formy, kterou je státní příspěvková organizace, a pomůže zefektivnit činnost ŘSD. Státní podnik umožní získat a udržet potřebné odborníky, vlastními odbornými kapacitami zajistit doposud outsourcované činnosti.
„Cílem Správy dálnic a silnic bude zajišťovat odborné činnosti v oblasti mostů, tunelů, inženýrských konstrukcí, dopravní telematiky, zajistit hlavní inženýry projektů, správce staveb a technické dozory především vlastními zaměstnanci, a nikoliv v převážné míře externími dodavateli. To umožní výrazné úspory nákladů u činností, u kterých nyní dochází k outsourcingu,“ říká ministr dopravy Karel Havlíček.
Transformace zároveň zrychlí přípravu, výstavbu a modernizaci dopravní infrastruktury a zároveň zvýší efektivitu její správy, provozu a údržby.
„Změny vnitřního nastavení a fungování ŘSD již dva roky kontinuálně probíhají. V návaznosti na přípravu střednědobé strategie do roku 2025, která definuje základní strategické principy a vize cílů, metod a činností, jsme vytvořili nový útvar pro strategii. Zastřeší činnosti v oblasti digitalizace, inovací, nových technologií a projektového řízení včetně dohledu na plnění našich strategických cílů,“ rozebírá jednu ze strategických změn Radek Mátl.
Správa dálnic a silnic se bude primárně řídit zvláštním zákonem a v oblastech zvlášť neupravených zákonem o státním podniku. Speciální zákonná úprava je zejména potřeba k zakotvení odchylek od obecné úpravy zákona o státním podniku. Zvláštním zákonem dojde k přechodu práva hospodařit s majetkem, dalších práv a závazků ŘSD. Zakotvením právního nástupnictví bude docíleno automatického přechodu veškerých práv a povinnosti vyplývajících z pracovněprávních vztahů se zaměstnanci příspěvkové organizace ŘSD na státní podnik SDS.
Investiční akce budou i nadále financovány z rozpočtu SFDI, kompenzaci nákladů na správu a údržbu stávajících dálnic a silnic I. třídy bude představovat platba za službu hrazená rovněž z rozpočtu SFDI.
Úspory díky transformace ŘSD by se po jejím dokončení měly ročně pohybovat až v řádech miliard korun, což jednoznačně předčí její celkové náklady v řádech desítek milionů korun. Prostředky na transformaci budou uhrazeny kombinací vlastních prostředků ŘSD a ze zdrojů Ministerstva dopravy. V rozpočtech obou institucí se s těmito náklady již počítá. Z důvodu transformace tak nebude potřeba rozpočty navyšovat.
Očekávané miliardové úspory pak vzejdou ze zvýšené efektivity nového subjektu, redukce outsourcingu v některých klíčových oblastech a s ní spojeným snížením administrativní zátěže vynaložené k soutěžení veřejných zakázek. Největší přidanou hodnotu pak bude zrychlení výstavby dopravní infrastruktury.
Z hlediska hospodaření SDS s.p. budou zachovány nástroje veřejné kontroly nakládání s finančními prostředky a po vzoru Správy železnic budou i v případě SDS s.p. její účty vedeny u České národní banky, a to jako účty podřízené státní pokladně dle Rozpočtových pravidel.
Důvody a cíle transformace ŘSD:
navázání na již provedené legislativní změny
zrychlení výstavby a modernizace strategické dopravní infrastruktury v ČR
zvýšení výkonu a efektivity subjektu, kterou není stávající ŘSD s.p.o. schopna za současného stavu zajistit
zvýšení atraktivity subjektu na trhu práce a posílení konkurenceschopnosti ve vztahu k možnosti získání dlouhodobě chybějících kvalifikovaných odborníků z klíčových oblastí činnosti, např. správci stavby, technické dozory investora, projektanti
odpovědnější a hospodárnější vynakládání finanční prostředků a celkový nárůst kvality činnosti subjektu
snížení nutnosti outsourcingu v některých klíčových oblastech a s tím související úspora finančních prostředků, zajištění dílčích outsourcovaných činností vlastními kapacitami
zvýšení motivace subjektu k efektivnímu plánování činností a hospodaření s finančními prostředky, které mu budou na správu, údržbu a opravy strategické dopravní infrastruktury a na provozní náklady přiděleny v předem určeném objemu.