Alternativní vzdělávací systémy v Moravskoslezském kraji nabízejí rodičům a jejich dětem široké možnosti jak se rozhodovat o typu školní docházky. Zápisy do základních škol právě odstartovaly a kromě tradičních institucí se otevírá i svět alternativního vzdělávání, kde Montessori, waldorfské a svobodné školy hrají významnou roli.
Montessori pedagogika je jedním z nejčastěji preferovaných směrů v kraji, kde se jí věnuje více než desítka základních škol. Příkladem je Základní škola Labyrint ve Lhotě, která přitahuje děti nejen z okolních měst jako Opava či Ostrava, ale i z dalších míst. Podle ředitelky Veroniky Kotůlkové je velký zájem rodičů důvodem, proč musí až polovinu žadatelů odmítat.
Třídy zde fungují na principu věkově smíšené výuky, což podporuje samostatnost a zvídavost dětí. Předmětní učitelé jsou spíše průvodci než klasickými přednášejícími, což dětem umožňuje objevovat a učit se vlastním tempem. Třídy vybavené montessori pomůckami pomáhají dětem získávat znalosti a dovednosti praktickými činnostmi a objevováním.
Ve Frýdku-Místku funguje jediná scioškola v kraji, které též pracuje s konceptem věkově smíšených skupin. Podle Dariny Klimparové škola klade důraz na rozvoj osobních kompetencí dětí a podněcuje jejich silné stránky. Rodiče mají možnost seznámit se s jejím fungováním během besed, a děti si mohou školní prostředí vyzkoušet nanečisto.
Waldorfské školy se v kraji nacházejí v Ostravě a přitahují zájemce z celého regionu. Jak vysvětluje ředitel Břetislav Kožušník, důraz kladou na probouzení zvídavosti a rozvoj celostní osobnosti dítěte. Spalují výuku bez soutěživosti a ve spolupráci se společností, přičemž zápisy zahrnují seznámení se s pedagogickou metodikou.
Svobodné demokratické školy jako Erazim a Gaudi staví na vlastní zodpovědnosti dětí za své vzdělání. Zde nejsou děti rozděleny do ročníků, ale učí se různorodě a mohou do školy přestoupit kdykoli během roku, což podporuje individuální volbu rodičů a dětí v případných nevyhovujících podmínkách běžných škol.
Na škole Hnízdo v Ostravici, která je alternativou pro děti z lesních školek, se výuka odehrává i venku. Škola navazuje na přírodní pobyt a sdružuje ročníky, přičemž poskytuje i ubytování pro vzdálené studenty. Ředitelka Veronika Šalamounová zdůrazňuje, že menší kapacita školy umožňuje lepší kontrolu nad děními a vztahy ve třídě.
Tyto alternativní vzdělávací cesty nabízejí rodičům a jejich dětem nejen svobodu ve výběru, ale také inspirují k hledání individuální cesty ke vzdělání, která respektuje jejich osobní preference a předpoklady.