Ostrava - Dopravní podnik Ostrava zrušil dva velké tendry za více než dvě miliardy korun. Tento krok vyvolal mnoho otázek a spekulací o důvodech zrušení. Ředitel podniku Jan Světlík v rozhovoru pro Deník Rovnost osvětlil situaci a vysvětlil, že hlavním důvodem je hledání jiných zdrojů financování a změněných podmínek na finančních a energetických trzích.
Podle Světlíka se situace na finančních trzích v průběhu tendru značně změnila. Ceny výrobků, logistiky a energií stouply, stejně jako cena peněz. Dopravní podnik proto nyní hledá alternativní způsoby financování svých investic a plánuje aktualizovat svůj plán obnovy vozového parku. Změna tendru také umožní podniku lépe vyhodnotit celkový kontext dopravního parku a dalších vozidel.
Světlík uvedl, že zrušené tendry byly spíše produkt dob, kdy vznikly a odpovídaly tehdejší situaci. Nyní věří, že díky opakování tendrů a využití jiných zdrojů financování ušetří desítky milionů korun na nákladech projektu. Například financování v eurech nebo prostřednictvím nebankovního financování by mohlo být přínosnější pro podnik.
Co se týče zrušení tendrů na stavbu vodíkové plničky a nákup vodíkových autobusů, Světlík ujistil, že to neznamená konec vodíku v Ostravě. Vodíková mobilita je pro ně stále zajímavá a věří, že s postupem času se zlevní jak plnicí systém, tak autobusy samotné. Připustil, že při původním návrhu byly chyby a dodavatelé byli znevýhodněni, ale většina problémů byla již změněna a upravena.
Dopravní podnik Ostrava nyní zaměří své úsilí na zpracování aktualizovaného plánu dlouhodobé obnovy vozového parku, který chce mít připraven do května příštího roku. Cílem je najít nové způsoby financování a zohlednit předpoklady dalšího vývoje na finančních a energetických trzích, aby bylo možné na ně účinně reagovat a zajistit tak dlouhodobou efektivitu a konkurenceschopnost dopravního podniku.