Hyundai Nošovice: Spory o mzdy, povolán zprostředkovatel

Automobilka Hyundai v Nošovicích čelí neshodám v kolektivním vyjednávání o mzdách. Navzdory jednání s odbory nedošlo k dohodě, a tak bude povolán zprostředkovatel. Současná smlouva platí do konce března. Odbory navrhly premiéra Fialu, ale očekává se jiný kandidát od ministerstva práce. továreň musí reagovat na změny v poptávce po elektromobilech.


Automobilka Hyundai v Nošovicích se ocitla na křižovatce v kolektivním vyjednávání o mzdách svých zaměstnanců. Navzdory intenzivním jednáním mezi odbory a vedením se nepodařilo dosáhnout dohody, a tak bude ke slovu povolán zprostředkovatel. To potvrdil místopředseda odborů Jan Uherek, přičemž vedení automobilky ponechalo situaci bez komentáře.

Podle mluvčího automobilky Petra Michníka je stále v platnosti současná kolektivní smlouva, která vyprší na konci března. I přes snahu o neformální dialog se obě strany neshodly, což vedlo odboráře k předložení návrhu na jméno zprostředkovatele, který by usnadnil kolektivní vyjednávání. Komunikace s vedením však naznačila, že tento návrh nebyl přijatelný.

Odbory nejenže neúspěšně navrhly jako zprostředkovatele premiéra Petra Fialu (ODS), ale nyní očekávají, že ministerstvo práce a sociálních věcí určí vhodného kandidáta ze seznamu zprostředkovatelů. Tato situace připomíná minulou zkušenost odborů, kdy před dvěma lety také vyřešil neshody až zvolený prostředník.

Hyundai v Nošovicích nabízí podle slov společnosti nadprůměrné mzdy, kdy průměrný měsíční příjem dělníků v roce 2024 dosáhl na téměř 57 000 korun. Tento růst představuje nárůst o 20 procent v posledních dvou letech. Přesto se vyjednávání zdá být náročnější než kdy jindy.

Závod v Nošovicích, jediný výrobní závod Hyundai v Evropské unii, zaměstnává zhruba 3100 lidí. Jeho ekonomická výkonnost je impozantní, s výrazně rostoucími zisky a tržbami. Avšak nedávné změny na trhu automobilů, zejména elektrických vozidel, nutí továrnu ke snížení výrobního plánu a optimalizaci počtu zaměstnanců.

Továrna loni produčila o přibližně 3 procenta méně vozů než v předchozím roce a plán pro rok 2024 počítá s ještě mírnějším výkonem. Tento vývoj je způsoben mimo jiné nižší než očekávanou poptávkou po elektromobilech v Evropě. Výsledkem je zpomalení výrobní linky a plánované snížení počtu pracovníků, nejen přirozeným odchodem, ale i redukcí agenturních silou.



Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář

Hlavní zprávy