silniční stavba, bezpečnost dopravy, železniční přejezd, Studénka, projekt 2026, blog, blogall, zdravetrendy
V Novojičínsku, ve Studénce, začala stavba podjezdu a nové silnice kvůli rizikovému železničnímu přejezdu. Projekt za 600 milionů korun má zlepšit bezpečnost a plynulost dopravy. Podjezd, dlouhý 26,5 m a široký 12,3 m, bude hotov v roce 2026.
Ve Studénce, nacházející se na Novojičínsku, se zahájila výstavba podjezdu pod aktuálně velmi rizikovým železničním přejezdem a zároveň nové obslužné silnice pro nákladní vozidla. Tento ambiciózní projekt, jehož cena se pohybuje kolem 600 milionů korun, má být kompletně dokončen a spuštěn do provozu během dvou let. Riziko, kterému tady řidiči čelí, spočívá v častém přejíždění na červenou signalizaci. Výrazně nebezpečnou situaci dokládá incident z roku 2015, kdy závory na přejezdu zadržely dvě kamiony a jedna z těchto nehod si vyžádala tři oběti.
Nový podjezd nahradí čtyři koleje přímo ve stanici Studénka, umístěné na frekventované koridorové trati. Jak sdělil ministr dopravy Martin Kupka (ODS), odstranění stávajícího přejezdu bude mít výrazně pozitivní dopad na bezpečnost díky snížení rizika nehod. „Vlaky tady projíždějí velmi rychle, takže zrušení přejezdu zajistí významné zvýšení bezpečnosti a zlepší plynulost silniční dopravy,“ uvedl ministr.
Podjezd bude dlouhý 26,5 metru a jeho šířka bude činit 12,3 metru. Zahrnuje tři individuální části, které umožní bezpečné využití pro osobní vozidla, cyklisty a chodce s adekvátním zabezpečením zábradlím. Nájezdové rampy mají měřit více než šedesát metrů, dodal generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Projekt vyžaduje také úpravy dalších komunikací ve Studénce. Svoboda k tomu poznamenal, že nová obslužná komunikace pro nákladní automobily povede od průmyslového areálu ve Studénce na Butovickou ulici a odkud se připojí na dálnici D1. Tato trasa je sjednávána několik let a jejím cílem je nalézt efektivnější řešení dopravy oklikou kolem koridorní trati.
Ve stavebním harmonogramu je vyznačeno, že objízdná trasa pro nákladní dopravu by měla být hotová do konce roku 2025, zatímco podjezd se začne budovat až v roce 2026. Realizace celého projektu však plánuje probíhat bez výraznějších dopadů na vlakový provoz, i když bude třeba uzavřených některých kolejí.
Přejezd ve Studénce patří mezi jeden z nejnebezpečnějších v regionu. Například v říjnu 2015 musel portugalský řidič rychle reagovat a prorazit závory, aby unikl před blížícím se vlakem. Přestože je otázka, zda výstavba podjezdu mohla zahájit dříve, stále předmětem diskusí, generální ředitel Správy železnic říká, že problém spočíval ve složitém vykupování pozemků.
Aniž by došlo k výraznějšímu narušení vlakového provozu, očekává se, že tomuto dlouho nezbytnému bezpečnostnímu kroku bude v roce 2026 věnována veškerá pozornost a úsilí, tedy po kompletním dokončení celého projektu.