Roste poptávka mechaniků pro elektromobily

S nárůstem počtu elektromobilů ve Velké Británii roste i potřeba mechaniků specializovaných na jejich opravy. Avšak jen 10 % z celkových mechaniků je na to kvalifikováno. Nízká dostupnost oprav vede k navyšování cen a nárůstu pojistného.


Počet elektromobilů na celém světě neustále roste, nicméně stále menší pozornost je věnována klesajícímu počtu mechaniků specializovaných na opravy jejich složitých baterií a obvodů. Toto zvláště představuje problém ve Velké Británii, kde lidé často nechávají plně funkční elektromobily na vrakovištích. Pouhých 10% z 236 000 mechaniků v zemi je kvalifikováno pro opravy elektromobilů, a tak se i lehce havarovaná vozidla často ocitají na vrakovištích, i když jejich recyklace v praxi selhává.Británie čelí alarmující situaci. 

Nízká poptávka po práci mechaniků způsobuje problémy v rozvoji elektromobility, protože chybí kvalifikovaní odborníci na opravy těchto vozidel. Následkem je rostoucí poptávka po mechanikách a tím i nárůst cen běžných kontrol, oprav a náhradních dílů, které obvykle musí být dováženy, což prodlužuje čekací dobu na opravu vozidla. Náhradní díly a opravy jsou někdy dražší než samotné vozidlo, takže majitelé často zvažují, zda jej nechat opravit, nebo ho raději vyměnit. V posledním roce to vedlo k 55% nárůstu počtu zničených elektromobilů, jak uvádí britská společnost Synetiq, zabývající se likvidací a recyklací vozidel pro udržitelná řešení.

Do roku 2035 se předpokládá, že bude stále chybět přibližně 30 000 kvalifikovaných techniků a mechaniků, i když je na britských silnicích již 1 milion elektromobilů. Opravny začínají školit zaměstnance, ale podle odhadů IMI nebude ve Velké Británii dostatek odborníků až do roku 2035. Ve stejné době má navíc ve Velké Británii vstoupit v platnost zákaz prodeje nových vozidel se spalovacími motory.Opravy elektromobilů jsou často nemožné nebo nevýhodné kvůli nedostatku odborníků a vysokým nákladům, takže pojišťovny často musí odpisovat vozidla i po menších nehodách, které pak končí na vrakovištích. Toto rozhodnutí vede k prudkému nárůstu pojistného, které je o 27 % vyšší než u běžných automobilů, a k poklesu zisku pojišťoven. Jak uvedla agentura Reuters, trend odpisu elektromobilů po menších nehodách stále roste. Problémem je také skutečnost, že třetí strany nemají přístup k datům o opravách baterií. Přesto počet prodaných elektromobilů neustále roste. V roce 2023 se předpokládá, že přibližně každý čtvrtý prodaný automobil bude elektrický. 

V Norsku tento podíl dosahuje více než 90 % a v Číně téměř 40 %. 'Počet případů se bude zvyšovat, takže manipulace s bateriemi je klíčovým bodem,' řekl Christoph Lauterwasser, výkonný ředitel výzkumného institutu Allianz Center for Technology. Je však důležité upozornit, že pro baterie neexistuje žádný funkční recyklační vzorec, takže vize udržitelnosti v praxi rychle selhává.Jednou z možných cest, jak řešit tuto krizi, je přeškolování. Země jako Švédsko, Norsko, kde bude v roce 2023 až 82 % prodaných nových vozidel na elektrický pohon, a Německo, které plánuje zakázat dovoz elektromobilů z Číny, se snaží zvládat tuto krizi tím, že zlepšují dovednosti svých mechaniků v oblasti oprav elektromobilů.

Větší počet plně vyškolených techniků schopných opravovat elektromobily by mohl zabránit zbytečnému navyšování cen oprav, stabilizovat ceny a zabránit tomu, aby téměř nová vozidla končila na skládkách. Situaci také přehodnocují autopůjčovny. Americká autopůjčovna Hertz Global Holdings Inc. oznámila prodej třetiny svého vozového parku elektromobilů s celkovým počtem přibližně 20 000 vozidel, a to kvůli vyšším nákladům na opravy elektromobilů. Americký senátor Sherrod Brown naléhá na prezidenta Joe Bidena, aby stejně jako Německo zakázal dovoz elektromobilů z Číny. Počet používaných elektromobilů tedy nebude mít tak výrazný nárůst, jaký některé státy plánovaly. Vzhledem k omezení úprav těchto vozidel se pravděpodobně sníží potřeba techniků pro elektromobily. Pokud však nebudou přijata potřebná opatření, problém bude nadále narůstat. 

Jedním z řešení je poskytování dotovaných školení mechanikům. Elon Musk a jeho tým v současné době pracují na manganové baterii, která má potenciál snížit náklady na opravu baterií a zvýšit jejich účinnost. Jednotlivé státy by však také měly zasáhnout a zavést politiku a předpisy, které by podporovaly údržbu a opravy těchto vozidel namísto jejich předčasné likvidace.



Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář

Další články z rubriky


Hlavní zprávy